Pokaždé, když něco hledáte na internetu, zanecháváte stopu. Taková nesmazatelná stopa je pro všechny, kteří alespoň trochu ovládají nějaké ty fígle, lehce viditelná a daný člověk si tak o vás může zjistit spoustu informací, nebo tedy alespoň o vašem počítači = proto jakmile se vám začnou v domácnosti na počítači zobrazovat hromadně reklamy na single slečny v okolí, možná byste si měli promluvit se synem či dcerou o používání počítače.
Co se všechno dá vysledovat?
A) Jaké stránky navštěvujete (a to i když máte tzv. inkognito režim!). Snadno se dá vystopovat, na jaké odkazy jste klikli, přes co jste se na stránku dostali a kam jste mířili dál. Všechno to je jako stopa ve sněhu. A pokud se ptáte, jestli to jde nějak zamést. No možná i ano, ale takové společnosti nenabízejí služby zadarmo
B) Jaké produkty či služby hledáte. Ano i vaše důvěryhodné vyhledávače zaznamenávají každý pojem (ze kterých potom tvoří legrační grafy, jaký výraz byl nejčastěji vyhledávaným za rok atd.), který vyhledáte a uloží si dané informace.
C) Vaše umístění. Většinou pokud nemáte skrytou či veřejnou IP adresu nebo se váš internetový poskytovatel s ničím nemaže, tak se dá vidět, kde jste byli, jaká místa jste navštívili a co jste tam dělali (instagram, že ano?)
A je na tom něco špatně?
Právě v tom to vězí – vůbec na tom není nic špatného. Vyhledávače a společnosti následně nastaví reklamu na internetu tak, aby seděla přesně vašim zálibám a vašim vyhledávaným zájmům. Proto například navštívíte obchod s ledničkami a najednou máte na sociálních sítích výhodné reklamy na mrazáky a reklamy na opravářské služby. A není to přece naprostý ideál, kdy nebudete muset ani pípnout, otevřete vyhledávač a okamžitě vám naskočí všechno, co si kdy budete chtít vyhledat? Pro některé možná noční můra nesmrtelného Velkého bratra, pro některé ale už každodenní realita.